lördag 17 april 2010

Kökspremiär

Lite mat igen...

Idag har min lergryta fått göra premiär i köket. Själva grytan har jag haft rätt länge (sedan jag flyttade till Åbo) men jag har inte haft chans att prova den förrän nu. I alla fall så blev det kyckling med citron. Fantastiskt gott!

Receptet har jag tagit från boken "Läckert lagat i lergryta" (ICA-bokförlag) som jag fått av min kära mor :)

Helstekt citronkyckling (4 pers.)

1 (ca. 1 kg) kyckling
S&P
1 kruka grovhackad persilja
2-3 citronklyftor
1/2-1 dl vatten
(2-3 msk smält margarin eller smör)

Gnid in kycklingen med salt och peppar (S&P). Fyll den med persilja och citronklyftor (kläm också saft ur citronen in i kycklingen). Vrid vingarna bakåt och haka ihop dem över ryggen. "Lås" benen genom att sticka in dem i det lösa skinnet vid gumpen.
Lägg kycklingen i en genomfuktad lergryta och täck bottnet med vatten. Pensla eventuellt kycklingen med smält matfett(jag marinerade kycklingen) Lägg locket på grytan och ställ in den i kall ugn. Sätt ugnen på 225 grader och låt grytan stå i 1 1/2 timme.
Ta upp kycklingen och skär upp den.
Servera tillsammans med kokt ris och grönsaker.

Marinad á la mamma (min mamma)

1/2 dl soja

1/2 dl vitvinsvinäger

olivolja
basilika
svartpeppar
paprikapulver
rosmarin (jag saltade med rosmarinsalt inne i kycklingen)
en msk senap

Pensla hela kycklingen med marinad före du lägger den i ugnen. Pensla ytterligare en gång efter halva tiden i ugnen.

Obs! Om du marinerar behöver du inte gnida in kycklingen med S&P i början.




En festmiddag värd att vänta 1 1/2 timme på :)

Smaklig måltid!

Ps. Hur gör kokboksförfattare för att få maten på bilden att se så god ut?

4 kommentarer:

  1. Dom "sminkar" maten med make up som vi oxå använder. Hör till kategorin onödigt vetande Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Det där lät gott :) min mamma brukade göra nån sån där kyckling när jag var liten...

    SvaraRadera
  3. Joo, det här e storfavorit hos the Sonntag family också :) mamma brukar också laga kassler i lergryta späckad med plommon och ananas...de e gott :)

    SvaraRadera
  4. Jag som trodde att fotograferna var otroligt duktiga och speciellt inriktade på att bara ta bilder av mat, men så ser jag här att de också sminkar maten! Otroligt!

    /Mina

    SvaraRadera