måndag 19 april 2010

Fylld fläskfilé

Hej alla! Jenny kom hit idag så vi ville äta någonting extra gott. För en tid sedan fick jag ett recept på fylld fläskfilé skickat till mig. Idag har jag provat det och det blev ljuvligt gott. Jag har tyvärr ingen bild på det, för vi åt upp allt så fort :) Här är i alla fall receptet (källa: www.alltommat.se)

För 4 pers.

600 g gris inner filé

8 st soltorkade tomater i olja

färska örter (t ex basilika, rosmarin, salvia)

3 st stora skivor parmaskinka

150 g mozzarella ost

olivolja

S&P
Steksnöre eller tandpetare/cocktail-pinnar

Sätt ugnen på 175 grader. Snitta filén längs med men inte ända igenom. Banka försiktigt ut filén. Låt tomaterna rinna av och hacka dem. Lägg tomater, finhackade örter och parmaskinka på filén. Skiva mozzarella ost och fördela skivorna ovanpå skinkan. Tryck till fyllningen och rulla ihop filén. Bind om med steksnöre eller fäst ihop med tandpetare.
Bryn filén runt om i olivolja, salta och peppra under tiden. Lägg filén i en ugnssäker form och stek mitt i ugnen 15-20 minuter. Ta ut och låt köttet vila 10 minuter under folie. Skär upp i 1/2 cm tjocka skivor och servera med gräddpotatis och sallad.


Bilden kommer från Allt om mat:s hemsida :)

Smaklig måltid!





1 kommentar:

  1. Jo de var verkligen jättegott, rekommenderas! Tack till kocken:)
    H:Jenny

    SvaraRadera