onsdag 9 maj 2012

Morsdagsmuffins

Idag har vi förberett inför morsdagskaffet på dagis. Vi har bakat blåbärsmuffins och jag måste nog säga att finare muffins får man leta efter. Barnen var så duktiga på att skeda upp smet i formarna och jag är så stolt över det fina resultatet. Mammorna får njuta av bakverken och kaffe på fredagmorgon.

Här är receptet på muffinsarna. Eftersom vi har några allergiker i gruppen fick vi byta ut mjölk mot vatten (annars har jag gjort samma muffins tidigare med citronsaft och de blev också riktigt goda)!


Mjölkfria blåbärsmuffins (ca. 24 st)

4 ägg
2 dl socker
1,5 dl olja
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
4 msk vatten (tillsätt eventuellt vaniljsocker i vattnet) eller citronsaft
blåbär (färska eller frysta)

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner vetemjöl, bakpulver, olja och vatten/ saft. Vänd ner blåbären. Fördela i pappersformar. Grädda mitt i ugnen tills muffinsarna fått fin färg, ca. 12 minuter (beroende på ugn).


2 kommentarer:

  1. Åh, blåbärsmuffins är så goda :) kanske jag måste baka några till söndagen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag :) De här blir faktiskt goda! Men använd citronsaft, det ger lite sting :D

      Radera