söndag 18 september 2011

Förra helgens skörd

Bär och svamp från Bromarvskogarna :)

Några "skogsrecept" :)

Krämig svamppasta med parmaskinka:

Spagetti eller anna pasta

150 g svamp (jag använde trattkantareller)
smör
1 brk kronärtskockshjärtan (Pirkka parhaat)
1 röd chili
2 vitlöksklyftor
2 dl grädde
färsk basilika
S&P
Parmaskinka

Riven parmesanost

Koka pastan al dente och spola den kall.

Hetta upp en klick smör och stek svampen tills den fått lite färg.

Dela kronärtskockshjärtanen, kärna ur chilin och skiva och hacka den och vitlöken tunt. Fräs allt detta med svampen en stund. Häll på grädden och blanda ner pastan. Låt allt bli varmt och blanda ner hackad basilika. Salta och peppra.

Strimla parmaskinkan och lägg i en torr, varm stekpanna. Låt skinkan bli torr och krispig under omrörning.

Lägg upp pastan och toppa med parmaskinkan. Strö över parmesan och servera!

Receptet är taget från Allers nr. 37/2011


Lingongott:

Blanda 4 dl krossade lingon, 1 dl socker, 4 dl havreflingor och 2 dl naturell jogurt. Vispa 4 dl grädde med lite vanillinsocker i. Blanda grädden och lingonblandningen. Låt stå i kylskåp 1-2 timmar.

Receptet är mammas :D

3 kommentarer:

  1. Kronärtskockshjärtanen - herregud vilket jobbigt ord. :D

    Jag visste att jag int sku ha borda kommi in här, nu e man ju bara hungrig igen. Höh! :P

    SvaraRadera
  2. *ha,ha* jag tycker bara att det bra att NÅN faktiskt läser min blogg :) Så välkommen tillbaka bara :D

    SvaraRadera
  3. Hah, fast jag brukar ju faktiskt läsa din blogg ganska ofta. Men jag "smygtittar" bara, utan att kommentera. :P

    SvaraRadera