måndag 1 augusti 2011

Kaffekalas!

Idag bjöd vi in till kaffekalas här i Studentbyn. Heidi, Sven och Margaretha kom hit och fick smaka både på smörgåstårta och jordgubbstårta och dessutom fick de pröva min rödvinbärssaft.

Här är bilder på kakorna (inte lika snygga som Toves påBaka Baka Liten Kaka men...) och recepten också, naturligtvis!


Smörgåstårta med skinka:

Vitt bröd (helst längdskuret, men jag använde vanligt rostbröd) med bortskurna kanter

Fyllning 1:

1 ask italiensk sallad
200 g färskost (jag använde Creme Bonjour, soltorkad tomat)
1 pressad vitlöksklyfta
1 röd paprika

Fyllning 2:

200 g skinka, basturökt
1-2 schalottenlök, hackad
2 dl gräddfil
1 msk dijonsenap
S&P

Blanda ihop de två fyllningarna var för sig.

Lägg ihop brödskivor intill varandra och bred på hälften av fyllning 1.

Lägg brödskivor intill varandra ovanpå fyllningen och bred ut resterande fyllning.

Lägg på bröd och fördela hälften av fyllning 2. Täck med resterande brödskivor och lägg resten av fyllningen ovanpå tårtan. Garnera med körsärstomater, gurka, gul paprika samt skinka.

Jag täckte också in med ett lager majonnäs- och gräddfilsblandning :)

Brödlagren fuktade jag med mjölk innan jag la på fyllningen.

Jordgubbstårta:

Ett färdigt kakbotten
Äppeljuice
Hallonsylt
Vispgrädde + 1 msk vanillinsocker
Färska jordgubbar

Jag är ingen expert på att baka tårtbotten så jag fuskade och köpte ett färdigt i tre lager. Varje lager fuktade jag ordentligt med äppelsaft och bredde ut en stor klick sylt. Det här gjorde jag igår.

Idag vispade jag grädden med lite vanillinsocker i och "spacklade" hela tårtan (som ju blev fantastiskt vacker :P). Sedan halverade jag bara jordgubbar och radade ut dem "vackert" på hela kakan.

Jätteenkelt men en klassiker och alltid lika god.

Jag tror både födelsedagsbarnet och kaffegästerna blev nöjda också :)

Ps,
Det blev inga blåbärsmuffins, Jimmy tyckte att det räckte med två tårtor för fem personer, jag förstår inte alls vad han menar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar